Indskoling

Fase 1 - indskolingen

Indskolingen omfatter eleverne på 0., 1., 2. og 3. klassetrin.

Indskolingens lokaler ligger sammen med SFO'ens lokaler, så børnene er i de samme rammer i løbet af dagen. Det giver en stor fordel i form af tryghed, overskuelighed og nærhed - både for børn og voksne.

Årgangsfællesskaber

Skolen er inddelt i årgangsfællesskaber, hvor hver årgang fungerer som én klasse. I undervisningen anvendes holddannelse på årgangene, da det fremmer undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen. Holddannelsen sker ud fra et fagligt og pædagogisk synspunkt, hvor eleverne altid ved, hvilket hold de er på, og de bliver evalueret løbende. Skolen bruger desuden fællesskabende aktiviteter på tværs af årgangene.

Faglige fokusområder

Alle aktiviteter i skoletiden planlægges og gennemføres af det team af lærere og pædagoger, der er tilknyttet indskolingen, og som har et fælles ansvar for det sociale fællesskab på holdet. Deres faglige kompetencer anvendes i en samlet indsats omkring børnenes udvikling, læring og opdragelse.

Fællesskab

I indskolingen arbejdes med fællesskabet som en bærende helhed for den enkelte. Dette gøres systematisk gennem skolens trivsels team. Eleverne lærer at arbejde sammen på tværs af alder og danner fællesskaber, som vil støtte dem resten af deres skoletid, hvor de vil have større kendskab til eleverne på de andre årgange.
I vores samfund er det vigtigt for hver enkelt af os at være fagligt, socialt og personligt inkluderet og at have evnen til at reflektere. En opgave for skolen er at give eleverne muligheder for at udvikle deres personlige egenskaber, så de kan fungere og trives i samfundet hele livet. Denne proces vil vi gerne have fokus på og den starter allerede i indskolingen.

Omtanke

Dannelsesidealet for eleverne på Tungelundskolen bygger på kvalificeret selvbestemmelse. Vi ønsker at træne børnenes evne til at foretage valg og beslutninger ud fra de kompetencer, børnene har på et givet tidspunkt.

Personlig udvikling

Når eleverne forlader Tungelundskolen skal de være godt på vej til at blive samfundsborgere, der har en praktisk/faglig viden og kunnen i bred forstand. De skal være socialt kompetente, og de skal have en god kontakt med deres følelser, kunne regulere dem samt håndtere deres skyggesider. Endelig skal de være trænede i at reflektere, se forbindelser, have tanker om konsekvenser af det, man gør, se relevans og finde mening.

Logo med træer på stribe